Možnosti supervízie v školstve - Supervízia ako pomoc
Čo je supervízia?
- Supervíziu chápeme ako špecifický typ konzultačnej pomoci, ktorá sa opiera o princípy „diskurzu“ a „reflektivity“. Ide o partnerský vzťah neformálnej autority a človeka v pomáhajúcej profesii, kde prostredníctvom špecificky štrukturovaného procesu a vytváraním vhodného prostredia pre dialóg a reflexiu, môže dôjsť k skvalitňovaniu práce supervidovaného a k jeho osobnostnému rastu.
- Supervízia ponúka - usporiadanie myšlienok o probléme (príčiny, dôvody, následky, riešenia..)
-pomenovanie problému, znižovanie napätia, stresu
-uistenie sa, zefektívnenie práce, prevenciu vyhorenia.... - Supervízor môže zastávať tieto roly:
-poradca - poskytuje podporu
-učiteľ- umožňuje supervidovanému učiť sa, rozvíjať sa
-manažér - zodpovedá za kvalitu a pracovný výkon supervidovaného
-konzultant - najala ho organizácia ako externého experta, aby pomohol s nezávislým typom spätnej väzby
Základné formy supervízie
- Individuálna supervízia - jeden supervízor a jeden supervidovaný sa spolu venujú vopred alebo na mieste dohodnutému kontraktu supervízie.
-
Skupinová supervízia - v skupinovej supervízii je odporúčaný počet účastníkov 8-12. Obvykle je skupinová supervízia dlhodobejším procesom viacerých stretnutí, na ktorých sa postupne vymieňajú prezentéri jednotlivých „prípadov“ a ostatní prítomní sa stávajú pomocnými supervízormi za vopred dohodnutých pravidiel.
Rámcový proces supervízie
1. Vytvorenie podmienok sedenia - nerušená miestnosť, ujasnený časový rámec, spôsob usadenia, pripravené technické podmienky.
2. Príprava supervízora - ujasniť si postupy a ciele supervízneho stretnutia, skoncentrovať sa, urobiť si čas len pre suprevíziu.
3. Zahrievacie kolo - vytvorenie kontaktu so suprevidovaným, opýtanie sa na nastavenie, na náladu...
4. Vytvorenie kontraktu - medzi suprevízorom a suprevidovaným, dohoda na obsahu suprevízie, na použití techniky, časového rozsahu, spôsobe vedenia a postupoch supervízie(etika, mlčanlivosť...)
5.Vedenie supervízie - supervidovaný prezentuje situáciu, ktorú chce supervidovať, supervízor štrukturuje supervíziu postupmi, ktoré závisia od spôsobu supervízie.
6.Uzatváranie - supervízor by mal strážiť čas a viesť supervíziu k ukončeniu, pomáha supervidovanému zosumarizovať, aké ciele supervízie boli dosiahnuté, čo bolo pre neho užitočné.
7.Záver - dohoda o ďalšom stretnutí prípadne aj o ďalšom kontrakte
Čo by mala byť supervízia
-
Supervízia je preštrukturovávanie rámca myslenia a vnímanie suprevidovaného-supervízor svojimi otázkami a inými pohľadmi pomáha supervidovanému inak vidieť situáciu, ktorú popisuje a umožňuje mu to viacerými spôsobmi popísanými nižšie.
Supervízia potom je:
- priestor na sebareflexiu(postojov, emócií, konania...)
- vzdelávací proces-supervízor doplní informácie
- korektívna skúsenosť
- miesto na vypovedanie-zablokovaných frustrácií, nevypovedaných pocitov súvisiacich s obsahom
- podpora pre supervidovaného-úloha supervízora je dávať obsahovú a vzťahovú podporu supervidovaného
- hľadanie možností, nápadov-hľadanie alternatív v kľúčových bodoch obsahu
- posudzovanie profesionality a etiky-reflektovanie etiky
- ujasňovanie si postojových, hodnotových a osobnostných základov-pri práci
Čo by určite nemala byť supervízia
-
len ventilácia frustrácií a napätia
-
len terapia
-
rozprávanie bez cieľa
-
len potvrdenie, že suprevidovaný konal správne
-
exhibičný priestor pre supervízora
-
poučovanie supervidovaného
Ciele supervízie
-
Scherpner(1999)na základe svojich dlhoročných skúseností supervízora uvádza, že cieľom supervízie je najmä:
-
-hľadanie riešení-reštrukturalizácia
-
-spracovanie konfliktných situácií na pracovisku, najmä v oblasti komunikácie a kooperácie medzi spolupracovníkmi, klientmi a nadriadenými
-
-plnenie zadaných úloh podľa stanovených cieľov
-
Gabura(1995) považuje v supervízii za hlavné ciele najmä:
-
-verifikácia správnosti a alternatív pri práci
-
-rozširovanie možností a alternatív práce
-
-korigovanie neefektívnych postupov
-
-prevencia poškodzovania žiakov, klientov
-
-učenie sa a zbieranie skúseností
-
Úlehla(1999)považuje dobre cielenú supervíziu za obohatenie hlavne v:
-
-vyjasnenie poslania pracoviska
-
-prevencia syndrómu vyhorenia
-
-prevencia pred pohltením a prepracovaním
-
-účinné zvládnutie pocitov bezmoci a viny
-
-účinnejšie zachádzanie s vlastnými zdrojmi pracovníkov
-
Sme toho názoru, že medzi základné ciele supervízie okrem vyššie spomenutých je potrebné zaradiť aj:
-
-potrebu a ochotu ďalej sa vzdelávať
-
-posilňovať svoju autonómiu a sebakompetenciu v pozícii odborníka
-
-dodržiavať základné etické princípy pri práci
-
-posilňovať svoju motiváciu pre odborné činnosti dobrými
-
skúsenosťami v interakcii supervízor-supervidovaný
Autosupervízia
-
Tento druh supervízie je vždy na mieste. Jedným z cieľov supervízie aj rozvoj vnútorného supervízora. Dôležitou stránkou autosupervízie je schopnosť reflektovať vlastnú prácu.
Borders a Leddick(1987) uvádzajú otázky, ktoré sú pre tento proces veľmi užitočné. Ich výpočet je v tabuľke: Reflektovanie vlastnej práce:
-
Sebapozorovanie (prepájanie myšlienok, pocitov a skutkov poradcu so správaním žiaka, klienta):
- Čo som počul žiaka alebo klienta hovoriť a čo som ho videl konať?
- Čo som si o svojich pozorovaniach myslel a čo som cítil?
- Aké som mal v tom okamžiku ešte možnosti?
- Čo som tým chcel dosiahnuť? A čo som naozaj reálne urobil a dosiahol?
-
Sebahodnotenie (hodnotenie výkonu poradcu pozorovaním reakcie žiaka, klienta):
- Aký účinok mala moja reakcia na žiaka, klienta?
- Ako by si teda hodnotil účinnosť svojej reakcie?
Proces reflektovania sa môže prehĺbiť tým, že si vyvinieme vlastný systém záznamov práce na prípadoch. Ide o záznamy z reflexií telesných vnemov, pocitov, myšlienok a skutkov pri práci s „prípadom, žiakom, klientom“. Dôležité je, že len my sami si môžeme dopriať čas pre seba a svoje postrehy a pocity.
Sebareflektovanie
Je dôležité v pravidelných intervaloch zamyslieť sa nad supervíziou, ktorú by sme potrebovali a k čomu by nám mala pomôcť.
Uvádzame niekoľko otázok, ktoré Vám môžu byť nápomocné pri sebareflexii, či potrebujem pomoc:
- Aké silné a slabé stránky má Váš systém podpory? Čo potrebujete urobiť pre jeho zlepšenie?
- Ako poznáte, že ste v strese? Aké metódy zmiernenia stresu používate? Pomáhajú Vám tieto metódy zmierniť stres alebo odstrániť jeho príčiny na dlhšiu dobu?
- Čo by ste potrebovali teraz k lepšej pohode a pocitu z práce od supervízora?
- Nakoľko sa cítite otvorený voči supervízii a spätnej väzbe?
- Máte strach, že by Vás niekto posudzoval a hodnotil?
- Môžete sa v rovnocennom partnerskom vzťahu aj vy vyjadriť, nesúhlasiť alebo dať spätnú väzbu?
- K akým obranným mechanizmom sa najčastejšie uchyľujete?
- Je reálne a realizovateľné pre Vás, aby ste mali s profesionálom v pomáhajúcej profesii- supervízorom rovnocenný vzťah?
- Môžem si vybrať supervízora?
Odkaz na stiahnutie materiálov "Možnosti supervízie v školstve"
Tešíme sa na spoluprácu aj v supervíziách.
Mgr. Mariana Čukalovská, CPPPaP Humenné